Επιλογής
Επιλογής
ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ 2025-26 | κ. ΜΕΣΣΗΝΕΖΗΣ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει τις εξελίξεις στην Avant-Garde και τη σύγχρονη μουσική από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, με έμφαση σε ριζοσπαστικά κινήματα και νέες τεχνολογίες που έχουν αλλάξει και διαμορφώσει σύγχρονη την καλλιτεχνική έκφραση. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν τη μετάβαση από τον μουσικό μοντερνισμό στις πειραματικές τεχνικές της musique concrète, της ακουσματικής μουσικής και της ηλεκτροακουστικής σύνθεσης, καθώς και τη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού πεδίου της ηχητικής τέχνης.
Στο τέλος του μαθήματος, ο/η φοιτητής/φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:
Κατανοεί τις ιστορικές συνθήκες που οδήγησαν στην εμφάνιση της Avant-Garde μουσικής.
Αναλύει και να ερμηνεύει σημαντικά μουσικά έργα που αντιπροσωπεύουν την Avant-Garde και τη σύγχρονη μουσική.
‘Εχει εξοικειωθεί με τις πειραματικές τεχνικές της σύγχρονης μουσικής
Κατανοεί την επίδραση της τεχνολογίας στη μουσική σύνθεση.
Αναγνωρίζει τις συνδέσεις μεταξύ της Avant-Garde μουσικής του 20ού αιώνα και των σύγχρονων μουσικών ρευμάτων.
Να συμμετέχει σε διεπιστημονικό διάλογο που συνδέει τη μουσική με άλλες μορφές τέχνης και επιστήμης.
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρα)
Εισαγωγή στην Avant-Garde Μουσική
Μοντερνισμός και Νεωτερικότητα
Η Γέννηση της Musique Concrète
Ηχητική Τέχνη
Ηλεκτροακουστική και Ακουσματική Μουσική
Ο John Cage και η Τέχνη του Τυχαίου
Ραδιοφωνική Τέχνη
Συνθέτες και Καινοτομίες στην Ψηφιακή Εποχή
Μινιμαλισμός και Σύγχρονη Ηλεκτρονική Μουσική
Αυτοσχεδιασμός και Avant-Garde Jazz
Noise και Πειραματική Μουσική
Διάλεξη Προσκεκλημένου Καλλιτέχνη.
Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις και Multimedia Έργα
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:
Γραπτή εργασία – Κριτική ανάλυση ηχητικού έργου ή μουσικής σύνθεσης (60 %)
Δημιουργική ανταπόκριση σε μουσικό έργο (40 %)
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]
Nyman, M. (2010). Πειραματική Μουσική (Δ. Στεφάνου, Μτφ.).Εκδόσεις Οκτώ.
Λώτης, Θ., & Διαμαντόπουλος, Τ. (2024). Ιστορία και Αισθητική της Ηλεκτρονικής Μουσικής. Κάλλιπος.
Έξτρα Βιβλιογραφία
Βούλγαρης, Σ. (2007). Η Μουσική του Τυχαίου και η Σύνθεση του Χάους. Εκδόσεις Fagotto.
Μακρίδης, Π. (2015). Μουσική και Μουσική Αβανγκάρντ: Ένα ταξίδι στον ήχο του 20ου αιώνα. Εκδόσεις Νεφέλη.
Μνιέστρης Ανδρέας. (2014). Σχετικά με την απόδοση στα ελληνικά μερικών βασικών όρων της θεωρίας του Pierre Schaeffer. 3ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας «Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση», 14–21.
Συρίγος, Γ. (2003). Ηλεκτροακουστική Μουσική: Από τις Αρχές της στον 21ο Αιώνα. Εκδόσεις Νεφέλη.
Cage, J. (2012). Silence: Lectures and writings. Wesleyan University Press.
Chessa, L. (2012). Luigi Russolo, Futurist: Noise, Visual Arts, and the Occult. Univ of California Press.
Cox, C., & Warner, D. (2004). Audio Culture: Readings in Modern Music. A&C Black.
Emmerson, S. (2018). The Routledge Research Companion to Electronic Music: Reaching out with Technology. Routledge.
Holmes, T. (2015). Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture. Routledge.
Litweiler, J. (1984). The Freedom Principle: Jazz After 1958. W. Morrow.
Potter, K., & Gann, K. (2016). The Ashgate Research Companion to Minimalist and Postminimalist Music. Routledge.
Ross, A. (2007). The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century. Farrar, Straus and Giroux.
Toop, D. (2018). Ocean of Sound: Ambient sound and radical listening in the age of communication. Serpent’s Tail.