Σύγχρονη και Avantgarde μουσική

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ07
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ 2025-26 | κ. ΜΕΣΣΗΝΕΖΗΣ

 
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εξετάζει τις εξελίξεις στην Avant-Garde και τη σύγχρονη μουσική από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, με έμφαση σε ριζοσπαστικά κινήματα και νέες τεχνολογίες που έχουν αλλάξει και διαμορφώσει σύγχρονη την καλλιτεχνική έκφραση. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν τη μετάβαση από τον μουσικό μοντερνισμό στις πειραματικές τεχνικές της musique concrète, της ακουσματικής μουσικής και της ηλεκτροακουστικής σύνθεσης, καθώς και τη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού πεδίου της ηχητικής τέχνης.

Στο τέλος του μαθήματος, ο φοιτητής/φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τις ιστορικές συνθήκες που οδήγησαν στην εμφάνιση της Avant-Garde μουσικής.

  • Αναλύει και να ερμηνεύει σημαντικά μουσικά έργα που αντιπροσωπεύουν την Avant-Garde και τη σύγχρονη μουσική.

  • ‘Εχει εξοικειωθεί με τις πειραματικές τεχνικές της σύγχρονης μουσικής

  • Κατανοεί την επίδραση της τεχνολογίας στη μουσική σύνθεση.

  • Αναγνωρίζει τις συνδέσεις μεταξύ της Avant-Garde μουσικής του 20ού αιώνα και των σύγχρονων μουσικών ρευμάτων.

  • Να συμμετέχει σε διεπιστημονικό διάλογο που συνδέει τη μουσική με άλλες μορφές τέχνης και επιστήμης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρα)

  1. Εισαγωγή στην Avant-Garde Μουσική

  2. Μοντερνισμός και Νεωτερικότητα

  3. Η Γέννηση της Musique Concrète 

  4. Ηχητική Τέχνη

  5. Ηλεκτροακουστική και Ακουσματική Μουσική

  6. Ο John Cage και η Τέχνη του Τυχαίου 

  7. Ραδιοφωνική Τέχνη

  8. Συνθέτες και Καινοτομίες στην Ψηφιακή Εποχή 

  9. Μινιμαλισμός και Σύγχρονη Ηλεκτρονική Μουσική 

  10. Αυτοσχεδιασμός και Avant-Garde Jazz 

  11. Noise και Πειραματική Μουσική 

  12. Διάλεξη Προσκεκλημένου Καλλιτέχνη.

  13. Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις και Multimedia Έργα

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  1. Γραπτή εργασία – Κριτική ανάλυση ηχητικού έργου ή μουσικής σύνθεσης (60 %)

  2. Δημιουργική ανταπόκριση σε μουσικό έργο (40 %)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη
  • Χρήση διαδικτυακών πηγών
  • Συνεδρίες ακρόασης
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3932/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Nyman, M. (2010). Πειραματική Μουσική (Δ. Στεφάνου, Μτφ.).Εκδόσεις Οκτώ.

  • Λώτης, Θ., & Διαμαντόπουλος, Τ. (2024). Ιστορία και Αισθητική της Ηλεκτρονικής Μουσικής. Κάλλιπος.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Βούλγαρης, Σ. (2007). Η Μουσική του Τυχαίου και η Σύνθεση του ΧάουςΕκδόσεις Fagotto.

  • Μακρίδης, Π. (2015). Μουσική και Μουσική Αβανγκάρντ: Ένα ταξίδι στον ήχο του 20ου αιώναΕκδόσεις Νεφέλη.

  • Μνιέστρης Ανδρέας. (2014). Σχετικά με την απόδοση στα ελληνικά μερικών βασικών όρων της θεωρίας του Pierre Schaeffer3ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας «Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση», 14–21.

  • Συρίγος, Γ. (2003). Ηλεκτροακουστική Μουσική: Από τις Αρχές της στον 21ο ΑιώναΕκδόσεις Νεφέλη.

  • Cage, J. (2012). Silence: Lectures and writings. Wesleyan University Press.

  • Chessa, L. (2012). Luigi Russolo, Futurist: Noise, Visual Arts, and the Occult. Univ of California Press.

  • Cox, C., & Warner, D. (2004). Audio Culture: Readings in Modern Music. A&C Black.

  • Emmerson, S. (2018). The Routledge Research Companion to Electronic Music: Reaching out with Technology. Routledge.

  • Holmes, T. (2015). Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture. Routledge.

  • Litweiler, J. (1984). The Freedom Principle: Jazz After 1958. W. Morrow.

  • Potter, K., & Gann, K. (2016). The Ashgate Research Companion to Minimalist and Postminimalist Music. Routledge.

  • Ross, A. (2007). The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century. Farrar, Straus and Giroux.

  • Toop, D. (2018). Ocean of Sound: Ambient sound and radical listening in the age of communication. Serpent’s Tail.

Μαθήματα Εξαμήνου