Επιτέλεση, Σκηνοθεσία και Διαδίκτυο: Θεωρία και Εφαρμογές

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ15-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα τοποθετείται στο χώρο διατομής ανάμεσα στην επιτέλεση, τη σκηνοθεσία και σύγχρονων ψηφιακών καλλιτεχνικών πρακτικών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως επιτελεστικό χώρο, εργαλείο και μέσο (cyberformance). Στο θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος, οι φοιτητές θα έρθουν σε επαφή με την ιστορία και τις θεωρίες της διαδικτυακής επιτέλεσης και θα γνωρίσουν και θα αναλύσουν το έργο σύγχρονων καλλιτεχνών/σκηνοθετών σε παγκόσμιο επίπεδο.  Στο πρακτικό κομμάτι, οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με την υβριδική δημιουργική διαδικασία της διαδικτυακής επιτέλεσης, μέσα από την οπτική του σκηνοθέτη, και θα πειραματιστούν με τους δικούς τους τρόπους έκφρασης αναπτύσσοντας την προσωπική τους ματιά και κρίση τόσο στα δικά τους έργα και διαδικασίες αλλά και των συμφοιτητών τους. 

 

Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση: 

 

  • Να γνωρίζουν και να ξεχωρίζουν τις βασικές στρατηγικές και μεθόδους καλλιτεχνών στην διαδικτυακή επιτέλεση. 
  • Να μπορούν να αναλύουν/παρουσιάσουν το έργο σύγχρονων καλλιτεχνών/σκηνοθετών διαδικτυακής επιτέλεσης
  • Να αναπτύξουν πρωτοβουλία και κριτική σκέψη σε ότι αφορά τους τρόπους αναπαράστασης του σώματος και τη διαμεσολάβηση της εμπειρίας θέασης μέσα από τη χρήση του διαδικτύου. 
  • Να έχουν γνώση των βασικών εργαλείων σκηνοθεσίας και σκηνικής παρουσίας που θα τους επιτρέψει να εκφραστούν δημιουργικά στο διαδίκτυο. 
  • Να μπορούν να παρουσιάζουν το προσωπικό τους έργο με αναφορά στο καλλιτεχνικό του συγκείμενο.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα)

  1. Διαδικτυακή επιτέλεση, Cyberformance τι είναι? -Εισαγωγή
  2. Διαδικτυακή επιτέλεση, Cyberformance τι είναι? - Θεωρίες
  3. Διαδικτυακή επιτέλεση, Cyberformance τι είναι? - Πρακτικές
  4. Διαδικτυακή επιτέλεση στην περίοδο του Covid-19
  5. Σκηνοθεσία Διαδικτυακού Θεάτρου: Ο ρόλος του Σκηνοθέτη στη Διαδικτυακή Επιτέλεση
  6. Σκηνοθεσία και Επιτέλεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media)
  7. Σκηνοθεσία και Επιτέλεση σε εικονικούς κόσμους (virtual worlds)
  8. Σκηνοθεσία και Επιτέλεση με τεχνολογίες εμβύθισης και η επαυξημένη πραγματικότητα
  9. Ο ρόλος του Ηθοποιού/Performer στη Διαδικτυακή Επιτέλεση 
  10. Ο ρόλος του Κοινού στη Διαδικτυακή Επιτέλεση
  11. Ο ρόλος του Δραματουργού/Σκηνογράφου/Ενδυματολόγου στη Διαδικτυακή Επιτέλεση
  12. Ζητήματα authorship στη διαδικτυακή τέχνη/ ΑΙ 
  13. Post-digital και Post-Internet performance

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες)

  1. Άσκηση χρήσης έξυπνου κινητού στην επιτέλεση
  2. Άσκηση (συν-)δημιουργίας οπτικών υλικών στο Διαδίκτυο
  3. Άσκηση (συν-)γραφής στο Διαδίκτυο
  4. Άσκηση σκηνοθεσίας – Zoom
  5. Παρουσίαση Ομαδικών εργασιών
  6. Άσκηση σκηνοθεσίας – Social Media (Instagram/X/κ.α.)
  7. Άσκηση σκηνοθεσίας – Gather/Second Life/UpStage
  8. Ομαδικό καλλιτεχνικό έργο – η σύλληψη και καταγραφή ιδέας.
  9. Ομαδικό καλλιτεχνικό έργο work in progress. 
  10. Ομαδικό καλλιτεχνικό έργο work in progress
  11. Ομαδικό καλλιτεχνικό έργο work in progress (one to one)
  12. Ομαδικό καλλιτεχνικό έργο work in progress (πρόβα/rehearsal)
  13. Παρουσίαση καλλιτεχνικού έργου
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική και Αγγλική (για φοιτητές Erasmus)

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Ομαδική παρουσίαση εργασίας (30%)
  • Παρουσίαση καλλιτεχνικού έργου (50%)
  • Αυτόνομο αναστοχαστικό ημερολόγιο σε μορφή γραπτής εργασίας/blog (20%)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Διαδραστική, Υβριδική εκμάθηση και Δημιουργική συν-παραγωγή
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
  • Χρήση εργαστηριακών ασκήσεων σε υπολογιστές. 
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA180/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Masura Nadja (2024) Ψηφιακό Θέατρο, Μετάφραση ΚΟΥΝΑΣ ΜΑΡΙΟΣ, εκδ. Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ.
  • Αποστολόπουλος Π. (2023)Τα Μυστικά του CHATGPT. εκδ. ΔΙΣΙΓΜΑ.

     

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Βασιλάκος, Α. (2008). Ψηφιακές μορφές τέχνης. Αθήνα: Τζιόλας.
  • Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., Διαμαντόπουλος, Τ., & Μπαρδάκος, Γ. (2016). Οι δικτυακές ομάδες τα κοινωνικά κινήματα και ο ρόλος τους στην Τέχνη.
  • Μπουρνάζου, Ί. (2023). Ιχνηλατώντας τον Υπερχώρο: Παραστατικές Προσεγγίσεις στη Δομή και την Ταυτότητα.
  • Greene, Rachel. (2004). Internet art. New York, N.Y.: Thames & Hudson. ISBN 0-500-20376-8.
  • Moss, Cecelia Laurel (2015). Expanded Internet Art and the Informational Milieu. Ann Arbor. ISBN 978-1-339-32982-6.
  • Audry, S., & Ippolito, J. (2019, March). Can artificial intelligence make art without artists? Ask the viewer. In Arts (Vol. 8, No. 1, p. 35). MDPI.
  • Auslander, P. (2022). Liveness: Performance in a mediatized culture. Routledge.
  • Auslander, P. (2012). Digital liveness: A historico-philosophical perspective. PAJ: A journal of performance and art, 34(3), 3-11.
  • Chandler, Annmarie· Neumark, Norie (2005). At a Distance: Precursors to Art and Activism on the Internet. Cambridge,The MIT Press.
  • Hull, G., & Scott, J. (2014). Curating and creating online: Identity, authorship, and viewing in a digital age. In Museum communication and social media. Routledge.
  • Ippolito, Jon (2002-10-01). «Ten Myths of Internet Art». Leonardo 35 (5): 485–498. doi:10.1162/002409402320774312.
  • Phelan, P. (2003). Unmarked: The politics of performance. Routledge.
  • Phelan, P., & Lane, J. (Eds.). (1998). The ends of performance. NYU Press.
  • Wallace, Ian (2014) What is Post-Internet-Art? Understanding the Revolutionary New Art Movement. Artspace
  •  Jamieson, H. V. (2008) Adventures in Cyberformance: Experiments at the Interface of Theatre and the Internet. Unpublished Master of Arts (Research) Thesis. Australia: Queensland University of Technology. Available at: http://creative-catalyst.com/thesis.html; http://eprints. qut.edu.au/28544/1/Helen_Jamieson_Thesis.pdf
  • Abrahams A. and Jamieson, H. V. (eds) Cyposium – the Book. Brescia: Link Editions. https://www.linkartcenter.eu/public/editions/Abrahams_Jamieson_Cyposium_the_book_Link_Editions_2014.pdf
  • Papagiannouli, C. (2014) The Etheatre Project: Directing Political Cyberformance (Το e-θέατρο: σκηνοθετώντας πολιτικό διαδικτυακό θέατρο), https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/51610.
  • Γεωργίου, Μ. Π. (2021). Το θέατρο στα μέσα επικοινωνίας: Η περίπτωση της διαδικτυακής προβολής θεατρικών παραστάσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 από το Ίδρυμα Ωνάση (Doctoral dissertation, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
  • Mastrothanasis, K., & Kladaki, M. (2024). Το ψηφιακό θέατρο ως μια ζωντανή ψηφιακή μορφή τέχνης: Το ψηφιακό θέατρο ως μια ζωντανή ψηφιακή μορφή τέχνης. Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 5(1).