Επιτέλεση και Κοινωνικές Εφαρμογές ΙΙΙ: Κοινωνικό Θέατρο

Κωδικός μαθήματος
ΕΑΡΕΕ07 -ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
10
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος 

Σκοπός του μαθήματος είναι να εξετάσει τις δυνατότητες κοινωνικής επανένταξης που παρέχει το θέατρο σε συγκεκριμένες κοινότητες, οι οποίες είναι συχνά ευάλωτες, μειονεκτούσες ή περιθωριοποιημένες κοινωνικά (άστεγοι, πρόσφυγες και μετανάστες, φυλακισμένοι, τρόφιμοι σε γηροκομεία και άλλα ιδρύματα). Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με σύγχρονες θεωρίες και πρακτικές του Κοινωνικού θεάτρου, μέσα από μία διακαλλιτεχνική προσέγγιση. Επιπλέον, οι φοιτητές/τριες θα εστιάσουν στους κανόνες και τις συμπεριφορές που διέπουν τις συγκεκριμένες κοινότητες και τους χώρους στους οποίους 224 βρίσκονται (δρόμος, κέντρο φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών, φυλακή, γηροκομείο, κέντρο κοινωνικής επανένταξης, κ.ά.). Τέλος, θα κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ θεάτρου και κοινωνικής εργασίας, μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές εφαρμογές

Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει τις δυνατότητες κοινωνικής επανένταξης που παρέχει το θέατρο σε ευάλωτες, μειονεκτούσες ή περιθωριοποιημένες κοινωνικά κοινότητες,
  • εστιάσει στους κανόνες και τις συμπεριφορές που διέπουν τις συγκεκριμένες κοινότητες και τους χώρους στους οποίους βρίσκονται,
  • κατανοήσει τη σχέση μεταξύ θεάτρου και κοινωνικής εργασίας, μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές εφαρμογές.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα)

  1. Εισαγωγή: τι είναι το Κοινωνικό θέατρο. Παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος
  2. Ορισμοί και πολιτισμική προέλευση του Κοινωνικού θεάτρου 
  3. Βασικά ζητήματα του Κοινωνικού θεάτρου: (α) πώς χρησιμοποιείται το θέατρο για την επίτευξη κοινωνικής αλλαγής, (β) το θέατρο ως παράγων αλλαγής, ενεργοποίησης, μεταμόρφωσης και συμπερίληψης
  4. Η ανάδυση και ανάπτυξη του Κοινωνικού θεάτρου κατά τον 20ό αιώνα: ιστορική αναδρομή
  5. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  6. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  7. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  8. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  9. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ.
  10. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  11. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  12. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  13. Γιορτή. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ.

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή: τι είναι το Κοινωνικό θέατρο. Παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος
  2. Ορισμοί και πολιτισμική προέλευση του Κοινωνικού θεάτρου 
  3. Βασικά ζητήματα του Κοινωνικού θεάτρου: (α) πώς χρησιμοποιείται το θέατρο για την επίτευξη κοινωνικής αλλαγής, (β) το θέατρο ως παράγων αλλαγής, ενεργοποίησης, μεταμόρφωσης και συμπερίληψης
  4. Η ανάδυση και ανάπτυξη του Κοινωνικού θεάτρου κατά τον 20ό αιώνα: ιστορική αναδρομή
  5. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  6. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  7. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  8. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  9. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ.
  10. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  11. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  12. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ. 
  13. Γιορτή. Πρακτικό εργαστήριο θεάτρου με μαθήτριες και μαθητές στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο ( ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ) ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ.
     
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική  [Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus στην αγγλική]

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Πρακτικές εφαρμογές (Χ %)
  • Δημόσια παρουσίαση (Χ %)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA124/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Boal, A. 2013. Θεατρικά Παιχνίδια για Ηθοποιούς και για Μη Ηθοποιούς. (μτφρ. Μ. Παπαδήμα). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία

  • Ζώνιου, Χ. 2003. “Το Θέατρο του Καταπιεσμένου”, Εκπαίδευση και Θέατρο 4:1-8.

  • Ζώνιου, Χ. 2010. “Augusto Boal (1931 – 2009)”, Εκπαίδευση και Θέατρο 11:72-80.

  • Φρέιρε, Π. 1974. Η Αγωγή του Καταπιεζόμενου. (μτφρ. Γ. Κρητικός). Αθήνα: Εκδόσεις Ράππα

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Boal, A. 2008. Games for Actors and Non-Actors. New York: Routledge

  • Boal, A. 1985. Theatre of the Oppressed. New York: Theatre Communications Group

  • Brecht, B. 1961. «Theatre for Learning», The Tulane Theatre Review, 6, 1, 18-25

  • Freire, P. 1968. Pedagogy of the Oppressed, New York: Seabury Press

  • Jennings, S. 2009. Dramatherapy and social theatre: necessary dialogues. London: Routledge

  • Kershaw, B. 1992. The Politics of Performance: Radical Theatre of Cultural Intervention. London: Routledge

  • Schechner, R. & Thompson J. 2004. «Why “Social Theatre”?», TDR, 48, 3: 11-16.

  • Schininá G.  «Here we are: Social Theatre and Some Open Questions about Its Developments», TDR, 48, 3: 17-31