Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ψηφιακών Παιχνιδιών

Κωδικός μαθήματος
08ΕΠΚΕ01- ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος


Το μάθημα έχει ως αντικείμενο το σχεδιασμό και την ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών.  Σκοπός του είναι α) να εισάγει τον φοιτητή στο θεωρητικό υπόβαθρο που θεμελιώνει την ερευνητική περιοχή του σχεδιασμού παιχνιδιών (game design) όπως κανόνες, στόχοι, αισθητικές αποφάσεις και προσεκτικά δομημένοι κόσμοι, μέσα από μια διεπιστημονική προσέγγιση για τη μελέτη των βιντεοπαιχνιδιών (video games) και τον ρόλο τους ως μέσο τέχνης και β) να εισάγει στην κατανόηση των βασικών αρχών προγραμματισμού και των πρακτικών που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία παιχνιδιών. Όσον αφορά το σχεδιασμό εξετάζονται ο κύκλος ανάπτυξης ενός παιχνιδιού, το προφίλ παικτών, τα στοιχεία ενός παιχνιδιού, το έγγραφο περιγραφής ιδέας/σχεδιασμού, τεχνικές αφήγησης, βασικά εργαλεία σχεδιασμού, σχεδιασμός επιπέδων και η αξιολόγηση. Όσον αφορά την ανάπτυξη στα πλαίσια του μαθήματος οι φοιτητές θα έρθουν σε επαφή με περιπτωσιολογικές μελέτες και θα δημιουργήσουν ψηφιακά παιχνίδια (2Δ ή/και 3Δ) αξιοποιώντας ελεύθερα/δωρεάν λογισμικά καθώς και προηγούμενες γνώσεις και τεχνικές (π.χ. εμψύχωση χαρακτήρων), μελετώντας την δομή, τη λειτουργία τους και την επιρροή τους στην κοινωνία και τις τέχνες.

Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής - η φοιτήτρια θα μπορεί να:

  • αντιλαμβάνεται τα στάδια ανάπτυξης ενός ψηφιακού παιχνιδιού και τους εμπλεκόμενους  στη διαδικασία αυτή,
  • διακρίνει και να αξιολογεί χαρακτηριστικά που αφορούν το προφίλ παικτών, τα στοιχεία ενός παιχνιδιού, τις τεχνικές αφήγησης και το σχεδιασμό επιπέδων,
  • είναι σε θέση να μελετήσει και να αναλύσει ψηφιακά παιχνίδια μέσα από την δομή, τη λειτουργία τους και την επιρροή τους στην κοινωνία, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση και τις τέχνες,
  • να δημιουργεί ένα αναλυτικό έγγραφο περιγραφής ιδέας/σχεδιασμού ενός ψηφιακού παιχνιδιού καθώς και να αναπτύξει απλές περιπτώσεις παιχνιδιών με την αξιοποίηση κατάλληλων λογισμικών.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στα Ψηφιακά Παιχνίδια – Ιστορική αναδρομή, εξέλιξη, παιχνίδια ως τέχνη.

  2. Τι είναι Παιχνίδι; – Κανόνες, στόχοι, εμπειρία παίκτη (MDA framework).

  3. Είδη Παιχνιδιών & Προφίλ Παικτών – Genres, ανάγκες και προσδοκίες.

  4. Κύκλος Ανάπτυξης Παιχνιδιών – Από το concept στο prototype.

  5. Gameplay & Mechanics – Αλληλεπίδραση, ροή, core loop.

  6. Αφήγηση & Game Worlds – Storytelling, σχεδιασμός κόσμων, ατμόσφαιρα.

  7. Character Design & User Experience – Σχέση παίκτη–χαρακτήρα, UI/UX.

  8. Core Mechanics, Feedback & Balancing – Δυσκολία, ανταμοιβές, ισορροπία.

  9. Progression & Challenge – Δομή επιπέδων, pacing, αυξανόμενη πολυπλοκότητα.

  10. Αισθητική & Ήχος – Οπτική γλώσσα, sound design, καλλιτεχνικό ύφος.

  11. Κοινωνικές & Ηθικές Προεκτάσεις – Representation, diversity, επιρροή στην κοινωνία.

  12. Το Παιχνίδι ως Τέχνη – Indie, art games, πειραματικές προσεγγίσεις.

  13. Ανακεφαλαίωση & Το Μέλλον των Παιχνιδιών – Τάσεις, νέα τεχνολογικά και καλλιτεχνικά ρεύματα.

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγή σε Ren’Py – πρώτο visual novel (διάλογοι, εικόνες).

  2. Δημιουργία χαρακτήρων & branching narrative (Ren’Py).

  3. Μεταβλητές, επιλογές & ροές ιστορίας (Ren’Py).

  4. Mini-games, screens & transitions (Ren’Py).

  5. Game Design Document (GDD) – 1-pager pitch & canvas.

  6. Αναλυτικό GDD (Google Docs) – ιστορία, gameplay, αισθητική.

  7. Παρουσίαση GDD + Εισαγωγή σε Godot (2D) – βασικό project setup.

  8. Player movement, collisions, collectibles (Godot).

  9. Tilesets & level design (Godot).

  10. UI, ήχοι και εφέ (Godot).

  11. Playtesting & feedback – ανταλλαγή πρώτων εκδόσεων.

  12. Polishing & ολοκλήρωση Ren’Py + Godot project.

  13. Παρουσίαση έργων – Ανατροφοδότηση.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 80% εργασίες
  • 20% με παρουσίαση-εξέταση
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Λογισμικά  ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών.
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
  • Χρήση εργαστηριακών ασκήσεων και παιχνιδιών σε υπολογιστές.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2858/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Βιβλίο [122093783]: Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ, JESSE SCHELL
  • Ανάπτυξη παιχνιδιών, Μ. Λυγκιάρης, Γ. Δεληγιάννης, Εκδόσεις Faggoto
  • Βιντεοπαιχνίδια: Βιομηχανία και ανάπτυξη, Κ. Αναγνώστου, Εκδόσεις Κλειδάριθμος
  • Ψηφιακά Παιχνίδια, Γιάννης Σκαρπέλος, John Richard Sageng, Ηλίας Στουραΐτης, Ηρώ Βούλγαρη, Ελεάνα Πανδιά, Ελίνα Ροϊνιώτη, Χάρης Παπαευαγγέλου, Πέτρος Πετρίδης, Γεώργιος Ν. Γιαννακάκης, Αντώνιος Λιάπης, Εκδόσεις CREATIVE FORCE Ο.Ε

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Proceedings of the International Conference FDG on the Foundations of Digital Games, ACM DL.
  • Proceedings of the International Conference GALA– Games and Learning Alliance Conference, Springer.
  • Proceedings of the International Conference CHI-PLAY, ACM DL.
  • Rogers, S. (2014). Level Up! The guide to great video game design. John Wiley & Sons.
  • Schell, J. (2008). The Art of Game Design: A book of lenses. CRC press.
  • Macklin, C., & Sharp, J. (2016). Games, Design and Play: A detailed approach to iterative game design. Addison-Wesley Professional.
  • Koster, R. (2013). Theory of fun for game design. " O'Reilly Media, Inc.".
  • Karpouzis, K., & Yannakakis, G. N. (2016). Emotion in Games. Cham: Springer.
  • Swink, S. (2008). Game feel: a game designer's guide to virtual sensation. CRC press.
  • Yannakakis, G. N., & Togelius, J. (2018). Artificial intelligence and games (Vol. 2, pp. 2475-1502). New York: Springer.
  • Συναφή άρθρα του και ηλεκτρονικά βιβλία.

Σύνδεσμοι λογισμικού