Ανάπτυξη Εικονικών Κόσμων

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ13-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
17
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ 2025-26 | κ. ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  - - - προαπαιτούμενο μάθημα: Δημιουργία 3Δ Περιεχομένου Ι  (ΕΠΚ)   - - -

 

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος  

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στην έννοια, τη θεωρία και την πράξη της ανάπτυξης εικονικών κόσμων. Οι συμμετέχοντες / ουσες θα διερευνήσουν πώς ένας εικονικός κόσμος μπορεί να συλληφθεί, να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί. Η ανάπτυξη της εργασίας αυτής ξεκινά από την ιδέα (όνειρο, μνήμη, καλλιτεχνική έμπνευση, πραγματικότητα, σενάριο) και φτάνει έως την τρισδιάστατη αναπαράσταση και τη λειτουργική του υλοποίηση σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας. Το μάθημα καλύπτει τόσο την εννοιολογική/καλλιτεχνική διάσταση (συμβολισμοί, αισθητική, αφηγηματικά μοτίβα και από συμβολισμός του τελικού παραγόμενου) όσο και την τεχνική (λεπτομερής περιγραφή, τρισδιάστατη μοντελοποίηση, εργαλεία ανάπτυξης). Παράλληλα, θα γίνει αναφορά στις σύγχρονες εφαρμογές των εικονικών κόσμων στη βιομηχανία του animation, του κινηματογράφου, των διαδραστικών τεχνών και του gaming.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις βασικές θεωρητικές αρχές που διέπουν τη σύλληψη και ανάπτυξη εικονικών κόσμων.

  • Διατυπώνουν λεκτικά (εν είδη σεναρίου) και οπτικά (εν είδη Moodboard) την περιγραφή ενός εικονικού κόσμου.

  • Εφαρμόζουν βασικές τεχνικές 3Δ αναπαράστασης για την σύνθεση και απόδοση χώρων, αντικειμένων και ατμόσφαιρας.

  • Χρησιμοποιούν επιλεγμένα λογισμικά εργαλεία για την υλοποίηση εικονικών κόσμων (Unity, Blender).

  • Αναπτύξουν μια πρώτη ολοκληρωμένη εργασία που συνδυάζει θεωρητικό σχεδιασμό και πρακτική εφαρμογή εικονικού κόσμου.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στους Εικονικούς Κόσμους – Ανακοίνωση τελικής εργασίας Τι είναι εικονικός κόσμος; Ορισμοί, ιστορική εξέλιξη, διαφορές μεταξύ πραγματικού, φανταστικού και ψηφιακού χώρου (VR, XR, AR). Παρουσίαση ζητούμενου τελικής ατομικής εργασίας.
  2. Εικονικοί Κόσμοι στην Τέχνη και τη Βιομηχανία της εικόνας. Παραδείγματα από animation, κινηματογράφο (Virtual Production), gaming, VR εμπειρίες. Βασική παρουσίαση λογισμικών: Blender, Unity, Unreal Engine, Photoshop. Εξειδικευμένα εργαλεία: Quixel, Substance Painter, MidJourney / AI για προτάσεις οπτικής σύλληψης.
  3. Από την ουτοπία στο αισθητό: Εμπνεύσεις για Εικονικούς Κόσμους. Αναφορά στην φιλοσοφική έννοια της ουτοπίας. Διερεύνηση στις πηγές ιδεών: όνειρα, αναμνήσεις, πραγματικότητα, καλλιτεχνικές αναφορές.
  4. Συμβολισμοί & Αισθητική. Η χρήση της συμβολικής γλώσσας, των μύθων και της κουλτούρας στη διαμόρφωση εικονικών κόσμων.
  5. Τα όνειρα: Το άτομο ως σύστημα σύνθεσης εικονικών κόσμων. Από τον Freud στη σύγχρονη ψυχανάλυση.
  6. Case Study Ι: Stray (BlueTwelve Studio, 2022) Ανάλυση του παιχνιδιού Stray ως παράδειγμα worldbuilding: ατμόσφαιρα, αφήγηση, περιβάλλον, σχέση με τον παίκτη.
  7. Μεθοδολογίες Worldbuilding. Λεκτική περιγραφή: πώς αποτυπώνεται η πρώτη ιδέα σε λόγο, αφήγηση, ή δομή κειμένου.
  8. Case Study ΙI: DISCO ELYSIUM (ZA/UM, 2019). Οπτική περιγραφή: moodboards, concept art, storyboards.
  9. Case Study ΙΙΙ:  Deep Sea (Tian Xiaopeng, 2023) Προβολή αποσπασμάτων και ανάλυση περιβαλλόντων της ταινίας animation Deep Sea (2023) ως παραδειγματική απόδοση εσωτερικών διακυμάνσεων της ηρωίδας.
  10. Αφηγηματικότητα μέσα στον Εικονικό Κόσμο (Environmental storytelling). Τι δράσεις λαμβάνουν χώρα στον εικονικό μας κόσμο; Πως αυτές μπορούν να αποδοθούν στα άτομα που τους επισκέπτονται; Πώς μια ιστορία ενσωματώνεται στο περιβάλλον;
  11. Σύνθεση Χώρου και Ατμόσφαιρας. Αρχές environment design, φωτισμός, ήχος, υλικότητα.
  12. Από την Ιδέα στο Πρωτότυπο. Ανακεφαλαίωση / μελέτη βημάτων: από γραπτή/οπτική σύλληψη σε playable prototype ή VR demo.
  13. Παρουσιάσεις εργασιών Παρουσίασεις ατομικών εργασιών. Συζήτηση και ανάλυση

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)  

  1. Εισαγωγή στην τρισδιάστατη μοντελοποίηση με χρήση σχετικών λογισμικών
  2. Παρουσίαση ροής εργασίας από τη δημιουργία στην τελική απόδοση ενός μοντέλου
  3. Διερεύνηση concept art. AI tools, image references, moodboards.
  4. Συμβολική απόδοση 3D αντικειμένων. Διαφορετικές εκδοχές του ίδιου αντικειμένου με διαφορετικούς συμβολισμούς. (η λεκάνη)
  5. Δημιουργία μιας εικόνας ενδεικτικής του εικονικού κόσμου (οποιοδήποτε εργαλείο)
  6. Δημιουργία τρισδιάστατων assets
  7. Βελτιστοποίηση τρισδιάστατων assets
  8. Εισαγωγή στη μηχανή γραφικών Unity
  9. Εισαγωγή μοντέλων που έχουμε φτιάξει σε προηγούμενο μάθημα στη μηχανή γραφικών Unity. Τοποθέτηση, επεξεργασία και βασικά στοιχεία φωτισμού.
  10. Δημιουργία περιήγησης πρώτου προσώπου στο Unity. Προσθήκη σύγκρουσης (collision) στα μοντέλα. Δημιουργία εκτελέσιμης εφαρμογής.
  11. Προσθήκη ήχου στο περιβάλλον και ενσωμάτωση φωτισμού στις υφές. Τρόποι & τεχνικές
  12. Ημιτελική παρουσίαση εργασιών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:    

  • Ατομική εργασία εξαμήνου - 60%

  • Αξιολόγηση παρουσίας κατά την διάρκεια των διαλέξεων - 40%

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

 

  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Χρήση διαφανειών, οπτικοακουστικών παραδειγμάτων, εργαστηριακές - πρακτικές ασκήσεις με σχετικό λογισμικό
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA170/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]   

 

  • Vosinakis, S. (2015). Virtual worlds .Kallipos, Open Academic Editions. 
  • Lepouras, G., Antoniou, A., Platis, N., & Charitos, D. (2015). Development of virtual reality systems  Kallipos, Open Academic Editions. 
  • Kyriakoulakos, P. (2016). Computer Animation [Undergraduate textbook]. Kallipos, Open Academic Editions. 
  • Williams, E. R., Love, M., Love, C., (2021). Virtual Reality Cinema, Routledge, New York.

Μαθήματα Εξαμήνου