
Επιλογής
Επιλογής
ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΣΥΡΜΑΛΟΓΛΟΥ (μέλος ΕΔΙΠ)
🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της σχέσης μεταξύ τεχνών και αγορών. Μέσα από τα οικονομικά του πολιτισμού και την οικονομική κοινωνιολογία προσεγγίζονται μια σειρά ερωτημάτων, όπως: Αποτελεί η αισθητική απόλαυση του θεατή καθώς και η δημιουργικότητα του καλλιτέχνη οικονομική αξία; Ποιος είναι ο ρόλος του πολιτισμού στην οικονομία της Ελλάδας; Πώς μπορεί ο πολιτιστικός τομέας να γίνει φορέας βιώσιμης ανάπτυξης στις σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες;
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:
περιγράφουν πτυχές της σχέσης μεταξύ τεχνών και αγορών
αναφέρουν παράγοντες που επιδρούν στη διαμόρφωση των οικονομικών αξιών
σχεδιάζουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο
εφαρμόζουν τα οικονομικά του πολιτισμού
αναλύουν τον ρόλο των δημιουργικών / πολιτιστικών βιομηχανιών στην ανάπτυξη της οικονομίας
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)
1. Εισαγωγή στα οικονομικά του πολιτισμού (Christiane Hellmanzik, Οικονομικά του Πολιτισμού)
2. Οικονομικοί πόροι – Παραγωγικοί συντελεστές – Νόμοι της αγοράς
3. Ιδιωφέλεια και νεοκλασική μικροοικονομική (Richard R. Wilk, Lisa C. Cliggett, Οικονομία και Πολιτισμός)
4. Κοινωνική και Πολιτική Οικονομία (Richard R. Wilk, Lisa C. Cliggett, Οικονομία και Πολιτισμός)
5. Το ζήτημα της αξίας στην παγκόσμια οικονομία (Mariana Mazzucato, The Value of Everything)
6. Ο ρόλος του πολιτισμού στην οικονομία (Γεράσιμος Γιαννόπουλος et al., Ο Πολιτισμός στην Ελλάδα)
7. Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες (CCIs) (Βασίλης Αυδίκος, Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες στην Ελλάδα)
8. Κινητοποίηση πόρων – Πολιτιστική χορηγία (sponsorship) – Πληθοχρηματοδότηση (crowdfunding)
9. Καλλιτεχνικά επαγγέλματα και αγορά εργασίας (Χριστίνα Καρακιουλάφη, Οι εργάτες της τέχνης)
10. Η επίδραση του διαδικτύου στους τομείς του πολιτισμού – Έξυπνα μουσεία
11. Ανάπτυξη κοινού (Μαρία Κουρή, Διαχείριση και ανάπτυξη κοινού για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς παραστατικών τεχνών)
12. Επιχειρηματικό σχέδιο (Business plan)
13. Σύγχρονοι μαικήνες των τεχνών (μελέτες περιπτώσεων)
🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)
1. Εισαγωγή στα οικονομικά του πολιτισμού (Christiane Hellmanzik, Οικονομικά του Πολιτισμού)
2. Οικονομικοί πόροι – Παραγωγικοί συντελεστές – Νόμοι της αγοράς
3. Ιδιωφέλεια και νεοκλασική μικροοικονομική (Richard R. Wilk, Lisa C. Cliggett, Οικονομία και Πολιτισμός)
4. Κοινωνική και Πολιτική Οικονομία (Richard R. Wilk, Lisa C. Cliggett, Οικονομία και Πολιτισμός)
5. Το ζήτημα της αξίας στην παγκόσμια οικονομία (Mariana Mazzucato, The Value of Everything)
6. Ο ρόλος του πολιτισμού στην οικονομία (Γεράσιμος Γιαννόπουλος et al., Ο Πολιτισμός στην Ελλάδα)
7. Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες (CCIs) (Βασίλης Αυδίκος, Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες στην Ελλάδα)
8. Κινητοποίηση πόρων – Πολιτιστική χορηγία (sponsorship) – Πληθοχρηματοδότηση (crowdfunding)
9. Καλλιτεχνικά επαγγέλματα και αγορά εργασίας (Χριστίνα Καρακιουλάφη, Οι εργάτες της τέχνης)
10. Η επίδραση του διαδικτύου στους τομείς του πολιτισμού – Έξυπνα μουσεία
11. Ανάπτυξη κοινού (Μαρία Κουρή, Διαχείριση και ανάπτυξη κοινού για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς παραστατικών τεχνών)
12. Επιχειρηματικό σχέδιο (Business plan)
13. Σύγχρονοι μαικήνες των τεχνών (μελέτες περιπτώσεων)
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]
Hellmanzik Christiane (2022) Οικονομικά του πολιτισμού. Εκδόσεις Προπομπός
Κουρή Μαρία (2023) Διαχείριση και ανάπτυξη κοινού για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς παραστατικών τεχνών. Εκδόσεις Δισιγμα
Έξτρα Βιβλιογραφία
Journal of Cultural Economics
Journal of Cultural Economy