Εισαγωγή στις Ιδιοκατασκευές

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ01-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ   [ΛΟΥΚΑΣ ΜΕΣΣΗΝΕΖΗΣ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα παρέχει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στις βασικές αρχές και εφαρμογές των ιδιοκατασκευών στις ψηφιακές τέχνες, την τέχνη του ήχου και την τέχνη της επιτέλεσης. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα εξερευνήσουν την DIY φιλοσοφία, την ιστορική εξέλιξη των
καλλιτεχνικών ιδιοκατασκευών και τη σημασία τους στις σύγχρονες αυτές μορφές τέχνης. Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρητική ανάλυση της σχέσης καλλιτέχνη-τεχνολογίας και πρακτική εξάσκηση στην κατασκευή και χρήση συστημάτων που βασίζονται σε μικροελεγκτές, αισθητήρες, και ανοιχτού κώδικα λογισμικό. Έμφαση δίνεται στη σχεδίαση και δημιουργία έργων μέσω της υπολογιστικής πλατφόρμας ανοιχτού κώδικα Arduino, καθώς επίσης αναλύεται η αρχιτεκτονική και οι βασικές αρχές προγραμματισμού του συγκεκριμένου μικροελεγκτή, η διαχείριση των περιφερειακών του μονάδων και η διάδραση μέσω χρήσης αισθητήρων (sensors). Παράλληλα, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εισάγονται στις τεχνολογίες αιχμής του πεδίου Internet of Things (IoT) και διερευνούν τις δυνατότητες αξιοποίησης των ψηφιακών ιδιοκατασκευών σε σύγχρονες μορφές performance, ψηφιακής και ηχητικής τέχνης. Το μάθημα καλύπτει θέματα όπως η κατασκευή μικροφώνων επαφής και η χρησιμοποίησή τους ως αισθητήρες, η εισαγωγή στον προγραμματισμό και αξιοποίηση της πλατφόρμας Arduino, τα είδη και η χρήση αισθητήρων διαφόρων ειδών, και η διασύνδεση των παραγόμενων ιδιοκατασκευών με συστήματα ήχου μέσω πρωτοκόλλων όπως το MIDI και το OSC. Μέσα από εργαστηριακές δραστηριότητες, παρουσιάσεις και συνεργατικά και ατομικά projects, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να συνδυάσουν τεχνολογία και αισθητική με σκοπό την ανάπτυξη πρωτότυπων καλλιτεχνικών έργων.

Στο τέλος του μαθήματος, ο/η φοιτήτρια/φοιτητής θα είναι σε θέση να:

  • κατανοεί τις βασικές αρχές της DIY φιλοσοφίας και την ιστορική της εξέλιξη στις τέχνες και την τεχνολογία.
  • γνωρίζει τα κυριότερα είδη μικροελεγκτών και να αξιολογεί τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους
  • μπορεί να σχεδιάζει και να δημιουργεί απλές λειτουργικές ιδιοκατασκευές, όπως μικρόφωνα επαφής.
  • εξοικειωθεί με τη χρήση και την αρχιτεκτονική μονάδων Arduino, να γνωρίζει τα κύρια είδη αισθητήρων και να έχει εξοικειωθεί με τη χρήση τους ως μέσα δημιουργικής έκφρασης.
  • έχει αναπτύξει δεξιότητες κατασκευής και προγραμματισμού συστημάτων διάδρασης.
  • έχει εξοικειωθεί με διάφορα πρωτόκολλα επικοινωνίας και τη διασύνδεση ιδιοκατασκευών με άλλα συστήματα.
  • έχει κατανοήσει τις τεχνολογίες αιχμής του πεδίου Internet of Things (ΙοΤ) και τις δυνατότητες αξιοποίησής του για καλλιτεχνικούς σκοπούς.
  • μπορεί να συνδέει διεπιστημονικές θεωρητικές έννοιες με τις σχετικές πρακτικές
    εφαρμογές κατά τη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων και διαδραστικών performances.
     
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα)

  1. DIY Φιλοσοφία, κουλτούρα και ακτιβισμός
  2. Ιστορικά Στοιχεία
  3. Σχέση του καλλιτέχνη με την τεχνολογία ως δημιουργός/χρήστης
  4. Οικονομική και οικολογική διάσταση των DIY πρακτικών
  5. Παρουσιάσεις
  6. Ο ρόλος της ανοιχτής γνώσης και των διαδικτυακών κοινοτήτων
  7. Μικρο-ελεγκτές
  8. Αισθητήρες και ελεγκτές
  9. Internet of Things (IoT)
  10. Εισαγωγή στον προγραμματισμό (Arduino IDE)
  11. Workshop με προσκεκλημένο καλλιτέχνη
  12. Circuit Bending, Wearables
  13. Καλλιτεχνική διάσταση στις παραστατικές και τις ψηφιακές τέχνες

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες)

  1. Εξοικείωση με υλισμικό
  2. Αναλογικές και ψηφιακές ιδιοκατασκευές
  3. Κατασκευή μικροφώνων επαφής
  4. Arduino I: Αρχιτεκτονική του Arduino
  5. Παρουσιάσεις
  6. Arduino II: Περιφερειακά και συνδέσεις
  7. Arduino III: Breadboard, κυκλώματα, pins
  8. Arduino IV: Αναβοσβήσιμο LED, Ανάγνωση τιμών από αισθητήρες
  9. Arduino V: Aποστολή δεδομένων μέσω USB και και άλλες συνδέσεις (Bluetooth)
  10. Εισαγωγή στον προγραμματισμό (Arduino IDE)
  11. Workshop με προσκεκλημένο καλλιτέχνη
  12. Arduino VI: Διασύνδεση με διαδραστικά συστήματα ήχου (MIDI, OSC)
  13. Καλλιτεχνική διάσταση στις παραστατικές και τις ψηφιακές τέχνες
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 30% Project προόδου ατομικό
  • 70%  Project τελικό (ατομικό ή ομαδικό) 
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Ελεύθερου λογισμικού σχεδιασμού κυκλωμάτων
  • Χρήση λογισμικού ανοιχτού κώδικα
  • Χρήση Arduino και περιφερειακών
  • Χρήση στοιχείων piezo, καλωδίων και εργαλείων
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
  • Χρήση εργαστηριακών ασκήσεων σε υπολογιστές.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/4111/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Αγγελόπουλος, Σ. (2023). Εισαγωγή στα Ηλεκτρονικά τους Αισθητήρες και τους Μικροελεγκτές. Αράκυνθος.
  • Ντάφλος, Κ. (2016). Τακτικές Τεχνοπολιτικών Μέσων. Κάλλιπος [e-book].
  • Παπάζογλου, Π., &Λιωνής, Σ.Π. (2021). Ανάπτυξη Εφαρμογών με το Arduino (3η έκδοση). Εκδόσεις Τζιόλα.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Δεληγιάννης, Γ. (2007). Διαδραστικά Πολυμέσα και Ψηφιακή Τεχνολογία. FAGOTTOBOOKS.
  • Μπούρας, Α., & Κάππος, Γ. (2021). Arduino – Αλγοριθμική, προγραμματισμός και εφαρμογές. Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Anderson, C. (2012). Makers: The New Industrial Revolution. Random House.
  • Birringer, J. H. (2008). Performance, Technology, & Science. PAJ Publications.
  • Bishop, C. (2012). Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso Books.
  • Brand, S. (Επιμ.). (1986). The essential whole earth catalog: Access to tools and ideas (1. ed). Doubleday.
  • Chessa, L. (2012). Luigi Russolo, Futurist: Noise, Visual Arts, and the Occult. Univ of California Press.
  • Fuller, M. (2005). Media Ecologies: Materialist Energies in Art and Technoculture. MIT Press.
  • Gauntlett, D. (2013). Making is Connecting. John Wiley & Sons.
  • Gubbi, J., Buyya, R., Marusic, S., & Palaniswami, M. (2013). Internet of Things (IoT): A vision, architectural elements, and future directions. Future Generation Computer Systems, 29(7), 1645–1660.
  • Hertz, G. (2023). Art + DIY Electronics. MIT Press.
  • Karvinen, T., Karvinen, K., & Valtokari, V. (2014). Make: Sensors: A Hands-On Primer for Monitoring the Real World with Arduino and Raspberry Pi. Maker Media, Inc.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media. MIT Press.
  • McLuhan, M. (2003). Understanding Media: The Extensions of Man. Gingko Press.
  • Monk, S. (2011). Programming Arduino Getting Started with Sketches. McGraw Hill Professional.
  • Passuth, K., & Moholy-Nagy, L. (1987). Moholy-Nagy. Thames and Hudson.
  • Rushkoff, D. (2010). Program Or be Programmed: Ten Commands for a Digital Age. OR Books.
  • Russolo, L. (1967). The Art of Noise (R. Filliou, Μτφ.). Something Else Press).

Μαθήματα Εξαμήνου