Παραστατικές και Ψηφιακές Τέχνες: Συγκλίσεις

Κωδικός μαθήματος
02ΥΠΕ04
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει με εισαγωγικό τρόπο στις ενδιαφέρουσες συγκλίσεις ανάμεσα στις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες, με έμφαση στις τελευταίες δεκαετίες στο πλαίσιο του σύγχρονου πολιτισμού. Στο πλαίσιο του μαθήματος δίδεται έμφαση στην κριτική ματιά υβριδικών προσεγγίσεων στην καλλιτεχνική πράξη που συνδυάζουν με διεπιστημονικό και διακαλλιτεχνικό τρόπο διαδικασίες σύνθεσης, μέσα, μεθοδολογίες, από τα πεδία της σκηνοθεσίας σύγχρονου θεάτρου, του μουσικού θεάτρου, της performance, της χορογραφίας, των ψηφιακών τεχνών, των τεχνολογικά επαυξημένων περιβαλλόντων. Ο πειραματικός χαρακτήρας του μαθήματος στοχεύει να παρουσιάσει τόσο επιλεγμένα παραδείγματα σύγχρονων παραστάσεων και υβριδικών έργων τέχνης όσο και σειρά προσκεκλημένων ομιλιών από καλλιτέχνες και θεωρητικούς, αναδεικνύοντας τις δυναμικές συνδέσεις των δύο πεδίων αλλά και παρουσιάζοντας νέες προσεγγίσεις προς ενασχόληση για την συνέχεια των σπουδών των φοιτητών/τριων.  

Μετά το τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση

  • Να αναγνωρίζουν τις διακαλλιτεχνικές και διεπιστημονικές συνδέσεις μεταξύ σκηνοθεσίας, θεάτρου, μουσικού θεάτρου, performance art, ψηφιακών τεχνών, εγκαταστάσεων και τέχνης των νέων μέσων

  • Να προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά του πεδίου της ψηφιακής performance 

  • Να κατανοούν την δυναμική σχέση μεταξύ παραστατικών και ψηφιακών μορφών τέχνης στον σύγχρονο πολιτισμό και αγορά εργασίας

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Ορίζοντας τις Παραστατικές και Ψηφιακές Τέχνες
  2. Ορίζοντας τις Συγκλίσεις: Υβριδικές, Πολυμεσικές και Διαμεσικές Τέχνες 
  3. Διαμεσική Αφήγηση
  4. Το Ραδιόφωνο
  5. Ο Κινηματογράφος
  6. Το Διαδίκτυο: Μεταξύ φυσικού, ψηφιακού, δυνητικού χώρου 
  7. Η Τεχνητή Νοημοσύνη  
  8. Τεχνολογίες Εμβύθισης και η Επαυξημένη Πραγματικότητα  
  9. Ο ρόλος του Κοινού: Συμετοχή, Ενσωμάτωση, Οικειότητα, Παρουσία, Εμβύθιση 
  10. Ο χωροχρόνος: Παροδικότητα, Χωρικότητα, Παγκοσμιοτοπικότητα
  11. Προσκεκλημένος ομιλητής Ι
  12. Προσκεκλημένος ομιλητής ΙΙ
  13. Προσκεκλημένος ομιλητής ΙΙΙ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 100% Κατάθεση Eργασίας  (επιλογή γραπτής εργασίας ή video essay ή podcast)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2867/  (θα υπάρξει ενημέρωση σε περίπτωση δημιουργίας νέου URL)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Πούλου, Α. (2020). Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία και το Ψηφιακό Θέατρο. Εκδόσεις Αιγόκερως
  • Manovich, L. (2001/2016). Η Γλώσσα των Νέων Μέσων. Σαντοριναίος, Μ. (μτφ.), Αθήνα: ΕΛΚΕ ΑΣΚΤ
  • Δεληγιάννης, Γ. (2007) Διαδραστικά Πολυμέσα και Ψηφιακή Τεχνολογία στις Τέχνες, Εκδόσεις Θερμος και Σια

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Bardiot, C. (2021). Performing Arts & Digital Humanities: From Traces to Data. UK: Wiley.
  • Bay-Cheng, S., Kattenbelt, C., Lavender, A., & Nelson, R. (Eds.). (2010). Mapping Intermediality in Performance. Amsterdam University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt46mwjd; https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/34571
  • Benjamin, W. (1936). The Work in the Age of Mechanical Reproduction. Pen.
  • Cameron, D., Wotzko, R., Anderson, M., Brater, E and Taylor-Batty, M. (eds.) (2017). Drama and Digital Arts Cultures. London: Bloomsbury.
  • Carlson, Marvin (2014). Performance: Μια Κριτική Εισαγωγή, Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Chatzichristodoulou, M. & Jefferies, J. (2009). Interfaces of Performance. Routledge.
  • Dixon, S. (2007). Digital performance: Α history of new media in theatre, dance, performance art, and installation. The MIT Press.
  • Fischer-Lichte, Erika (2013). Θέατρο και Μεταμόρφωση: Προς μια Νέα Αισθητική του Επιτελεστικού, Αθήνα: Πατάκης.
  • Giannachi, Gabriella (2004). Virtual Theatres: An introduction. Routledge.
  • Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in theatre and performance: Definitions, perceptions and medial relationships. Cultura, lenguaje y representación: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I, 19-29. https://core.ac.uk/download/pdf/39085592.pdf
  • Lehmann, Hans-Thies (2006). Postdramatic Theatre, London: Routledge.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press.
  • Merleau-Ponty, M. (1945 [2016]). Φαινομενολογία της Αντίληψης. Νήσος.
  • Paul, C. (2003). Digital Art. London: Thames and Hudson.
  • Philips, A. (2012) A Creator’s Guide to Transmedia Storytelling. How to Captivate and Engage Audiences across Multiple Platforms. McGraw Hill Professional
  • Pike, S. (2025) AI, AR, and VR in Theatre and Performance Technology in the Present and Future of Live Creative Arts, Routledge.
  • Salter, C. (2010). Entangled: Technology and the Transformation of Performance. The MIT Press.
  • Stiles, K. & Howard Selz, P. (1996). Theories Documents of Contemporary Art. U.C.P.
  • Davidson, C. (ed.) (1995). Anyplace. Cambridge: The MIT Press.
  • Tribe, M. and Reena, J. (eds.) (2009). New Media Art. London: Taschen.
  • Wands, B (2006). Art of the Digital Age. London: Thames and Hudson.
  • Αυγητίδου, Α. (επιμ.) (2021). Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα. University Studio Press.
  • Φόστερ (Foster), H., Krauss, R., Bois, Y.A. and Buchloh B. (eds.) (2007 [2004]). Η Τέχνη από το 1900. Εκδόσεις Επίκεντρο.