- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα ασχολείται με τη σχέση Ανθρώπου και Μηχανής (Υπολογιστή) δηλαδή τη θεωρία και την πράξη που αφορά στη σχεδίαση, ανάπτυξη και αξιολόγηση ψηφιακών διεπαφών, διαδραστικών προϊόντων και συστημάτων με επίκεντρο τον άνθρωπο. Εισάγονται βασικές έννοιες του αντικειμένου όπως η Ευχρηστία, και η Εμπειρία χρήστη, τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης αντίληψης, της επεξεργασίας πληροφορίας, παρουσιάζονται αντίστοιχα τα σύγχρονα διαδραστικά συστήματα (μηχανές) που συναντάμε τόσο στην καθημερινότητά μας όσο και σε πιο εξειδικευμένα πεδία με έμφαση στο χώρο των Τεχνών (παραστατικών και ψηφιακών). Τέλος, παρουσιάζονται μέθοδοι και διαδικασίες σχεδίασης και αξιολόγησης διεπαφών (π.χ. ιστοσελίδων και εφαρμογών)
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
-
Να μπορούν να ορίσουν το αντικείμενο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή, να κατανοούν και να εφαρμόζουν έννοιες όπως αυτές της Ευχρηστίας, της Εμπειρίας Χρήστη, και της Χρηστοκεντρικής Σχεδίασης
-
Να κατανοούν και να αναλύουν τα στοιχεία της ανθρώπινης αντίληψης, τα χαρακτηριστικά της μηχανής και να σχεδιάζουν διεπαφές με γνώμονα τις αρχές ευχρηστίας και τους κανόνες σχεδίασης.
-
Να γνωρίσουν τα εργαλεία και τις μεθόδους σχεδίασης διεπαφών και αξιολόγησης Ευχρηστίας/Εμπειρίας Χρήστη και να προτείνουν διεπαφές και λύσεις.
-
Να συνδυάζουν τα παραπάνω με εφαρμογές στις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)
- Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή
- Ο άνθρωπος: αισθήσεις, αντίληψη, μνήμη, επεξεργασία πληροφορίας, σκέψη, αποφάσεις
- Η μηχανή: χαρακτηριστικά του υπολογιστή (συσκευές), στοιχεία εργονομίας (επικοινωνία και συνεργασία)
- Διεπαφές, Διάδραση και Ευχρηστία
- Χρηστοκεντρική και επαναληπτική σχεδίαση
- Εργαλεία και μέθοδοι σχεδιασμού διαδραστικών συστημάτων
- Ανάλυση απαιτήσεων χρήστη/ Περσόνες χρηστών και σενάρια χρήσης
- Αρχές σχεδίασης διεπαφών-Ευχρηστία και Εμπειρία Χρήστη
- Αξιολόγηση διεπαφών (ιστοσελίδων, εφαρμογών)
- Αξιολόγηση και η εμπειρία χρήστη (Mέθοδοι και εργαλεία)
- Σύγχρονες τάσεις Ενσώματη διάδραση -Σύγχρονες μορφές διάδρασης
- Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής
- Τέχνες και διαδραστικά συστήματα: βασικά στοιχεία σχεδιασμού διεπαφών
🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)
- Ο Άνθρωπος (Κανάλια Εισόδου-Εξόδου)
- Μοντέλο αλληλεπίδρασης του Norman
- Συσκευές εισόδου-εξόδου
- Χρηστικότητα των αλληλεπιδραστικών συστημάτων
- Καθολική χρηστικότητα
- Ανάλυση απαιτήσεων χρήστη
- Περσόνες χρηστών και σενάρια χρήσης
- Κανόνες σχεδίασης διεπαφών
- Αξιολόγηση Ιστοσελίδων
- Άμεσος χειρισμός, videogames
- Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 1
- Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 2
- Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 3
Σημείωση: Κάθε «μάθημα» αποτελείται από 2 ώρες θεωρία και 1 ώρα εργαστήριο. Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων θα παρουσιάζεται η θεωρία που αφορά στην συγκεκριμένη ενότητα-μάθημα, ενώ κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων θα υλοποιούνται τα παραδείγματα τα οποία σχετίζονται με το αντίστοιχο μάθημα-ενότητα. Στο τέλος κάθε διάλεξης θα ανεβαίνουν οι σχετικές διαφάνειες στην ιστοσελίδα του μαθήματος (eClass). Στα εργαστήρια οι φοιτήτριες/ές καλούνται να δουλέψουν σε ομάδες και να συμμετέχουν έμπρακτα στις εκάστοτε δραστηριότητες. Tόσο κατά τις διαλέξεις όσο και κατά το εργαστήριο οι φοιτήτριες\ές θα ενθαρρύνονται να συμμετέχουν μέσα από ερωτήσεις και άλλες δραστηριότητες.
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:
Ο τελικός βαθμός προκύπτει ως σταθμισμένος μέσος όρος
- 45% γραπτή εξέταση
- 35% ομαδική εργασία
- 20% παρουσιάσεις ομαδικής εργασίας
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
-
- Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις και εργαστήρια)
- Χρήση διαφανειών
- Εργαστηριακές και πρακτικές ασκήσεις με χρήση σχετικού λογισμικού (βλ. βιβλιογραφία)
- Επίδειξη και ανάλυση βίντεο με παραδείγματα έργων και τεχνικών εμψύχωσης χαρακτήρων.
- Χρήση e-class.
- eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
https://eclass.uop.gr/courses/4025/
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]
- Αβούρης, Ν., Κατσάνος, Χ., Τσέλιος, Ν., Μουστάκας, Κ. (2016) Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή. Εκδόσεις ΠΠ
- Shneiderman Ben, Plaisant Cathrerine (2023) Σχεδίαση Διεπαφής Χρήστη, 6η Εκδοση, Εκδόσεις Τζιολα
- Dix Alan J.,Finlay Janet E.,Abowd Gregory D.,Beale Russell (2007) Επικοινωνία ανθρώπου - υπολογιστή. Εκδόσεις Γκιουρδας
- Preece Jennifer, Rogers Yvonne, Sharp Helen (2022) Σχεδίαση Διαδραστικότητας. Εκδόσεις Γκιουρδας
Έξτρα Βιβλιογραφία
Συναφή επιστημονικά περιοδικά και άρθρα:
- ACM Transactions on Computer-Human Interaction (ACM)
- Behaviour and Information Technology (Taylor & Francis).
- International Journal of Human–Computer Interaction (Taylor & Francis).
- International Journal of Human–Computer Studies (Elsevier).
- Journal of Usability Studies (Usability Professionals’ Association).
- Human–Computer Interaction (Taylor & Francis).
- Interacting with Computers (Elsevier; British Computer Society).
- ACM Interactions (magazine, ACM)