Παιδαγωγική των Παραστατικών Τεχνών ΙΙ: Σύγχρονες προσεγγίσεις στις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση

Κωδικός μαθήματος
05ΕΠΚΧ0 2-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ / ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ

Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εξετάζει τον ρόλο και τις δυνατότητες των παραστατικών τεχνών (δίνοντας έμφαση στην επιτέλεση) ως παιδαγωγικά και κοινωνικά εργαλεία ενδυνάμωσης, αυτογνωσίας και έκφρασης στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα εστιάζοντας στα στάδια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα εργαστήρια ενηλίκων. Μέσα από θεωρητική προσέγγιση, βιωματική μάθηση και ομαδικές συζητήσεις/ αναλύσεις και εργαστηριακούς πειραματισμούς οι φοιτητές/ριες διερευνούν την ενσωμάτωση βασικών κοινωνιολογικών θεωριών σε πρακτικές μεθόδους διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις, εργαστήρια, ανάλυση κειμένων και παραδειγμάτων, καθώς και ημερολόγιο αναστοχασμού και καταγραφής εμπειριών με στόχο την αποκρυστάλλωση κριτικής σκέψης σε σχέση με την παιδαγωγική των παραστατικών τεχνών.

Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:

  1. Κατανοούν βασικές θεωρητικές αρχές της αισθητικής αγωγής και της εννοιολογικής τέχνης σε σχέση με τις παραστατικές τέχνες.
  2. Αναγνωρίζουν τις σχέσεις μεταξύ τέχνης, κουλτούρας, και ενδυνάμωσης των ατομικοτήτων στο σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό τοπίο.
  3. Αναλύουν παιδαγωγικές μεθόδους που αξιοποιούν τις παραστατικές τέχνες για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας.
  4. Εφαρμόζουν τεχνικές διδασκαλίας με χρήση θεάτρου, δραματοποίησης και άλλων παραστατικών πρακτικών σε εργαστήρια ενηλίκων.
  5. Συνδέουν διεπιστημονικά τις παραστατικές τέχνες με αναλυτικά προγράμματα, επιδιώκοντας την ενσωμάτωση της τέχνης ως εργαλείου μάθησης και κοινωνικής συνδεσιμότητας.
  6. Οργανώνουν και σχεδιάζουν εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο την αισθητική αγωγή και τη βιωματική μάθηση.
  7. Αξιολογούν παραδείγματα και πρακτικές εφαρμογές από το σύγχρονο πανεπιστήμιο και τις παραστατικές τέχνες.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στην αισθητική αγωγή

  2. Σημασία και ρόλος των παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση ενηλίκων. Σενάρια και προγράμματα

  3. Σημασία και ρόλος της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση. Σενάρια και προγράμματα

  4. Οργάνωση και διαχείριση προγραμμάτων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση στην Ελλάδα: Τριτοβάθμια Εκπαιδ. ενηλίκων

  5. Οργάνωση και διαχείριση προγραμμάτων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση στο Εξωτερικό: Τριτοβάθμια-Εκπαιδ.  ενηλίκων.

  6. Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η διδακτική της επιτέλεσης ως πρακτική αντίστασης.

  7. Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η επιστροφή στο σώμα: πρακτικές bodymind.

  8. Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η επιστροφή στο σώμα: πρακτικές bodymind.

  9. Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η επιστροφή στο σώμα:  πρακτικές bodymind.

  10. 1Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η επιστροφή στο σώμα: πρακτικές bodymind.

  11. Μέθοδοι διδασκαλίας των παραστατικών τεχνών. Η επιστροφή στο σώμα: πρακτικές bodymind.

  12. Η Τέχνη διδάσκει και διδάσκεται: Οργάνωση εκπαιδευτικού προγράμματος

  13. Οργάνωση και παρουσίαση ατομικών project μικροδιδασκαλίας

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

1η Συνάντηση – Συζήτηση σεναρίων αισθητικής αγωγής. Εισαγωγή στο ημερολόγιο αναστοχασμού.

2η Συνάντηση – Οργάνωση εκπαιδευτικών σεναρίων – ιδέες (Μέρος Α')

3η Συνάντηση – Οργάνωση εκπαιδευτικών σεναρίων – ιδέες (Μέρος Β')

4η Συνάντηση – Παρουσίαση και διαχείριση τάξης (Μέρος Α')

5η Συνάντηση – Παρουσίαση και διαχείριση τάξης (Μέρος Β')

6η Συνάντηση – Το θέατρο του καταπιεσμένου ως δημοκρατική ενεργοποίηση της μικροκοινωνίας της τάξης.

7η Συνάντηση – Θεματική παρουσίαση – Μέθοδοι παραστατικών τεχνών

8η Συνάντηση – Θεματική παρουσίαση – Μέθοδοι παραστατικών τεχνών

9η Συνάντηση – Θεματική παρουσίαση – Μέθοδοι παραστατικών τεχνών

10η Συνάντηση – Θεματική παρουσίαση – Μέθοδοι παραστατικών τεχνών

11η Συνάντηση – Θεματική παρουσίαση – Μέθοδοι παραστατικών τεχνών

12η Συνάντηση – Προτάσεις – Προγραμματισμός και Σχεδιασμός

13η Συνάντηση – Οργάνωση και παρουσίαση ατομικών πρότζεκτ μικροδιδασκαλίας
 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • -Παρουσία σε 10 μαθήματα 30% (αναλογικά προσμετρώντας τις παρουσίες στα μαθήματα ξεκινώντας από το 2ο μάθημα)

  • -Παρουσίαση Εκπαιδευτικού σεναρίου μικροδιδασκαλίας 4 Νοεμβρίου 20% *Πρόοδος

  • -Υλοποίηση πρότζεκτ διδακτικού σεναρίου σε σχολείο (μικροδιδασκαλίες 20 λεπτών) 30%

  • -Ημερολόγιο αναστοχασμού 20% κατάθεση στο eclass (Εξεταστική Φεβρουαρίου) 10.02.2026

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών.
  • Συναντήσεις με υπεύθυνους σχολείων πρακτικών ασκήσεων.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA188/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  1. ΜΑΥΡΗ ΑΓΕΛΑΔΑ ΑΣΠΡΗ ΑΓΕΛΑΔΑ, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 8782 Έκδοση: 1η ΈΚΔΟΣΗ/2008, Συγγραφείς: ΑΛΚΗΣΤΙΣ ISBN: 9789606760693 Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΚΤΥΠΩΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ      

  2. Σύγχρονες εφαρμογές της θεατρικής αγωγής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 122091373, Έκδοση: 1η έκδ./2023 Συγγραφείς: Λακίδου Ί., Φανουράκη Κ., ISBN: 9789600241440 Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.

Έξτρα Βιβλιογραφία