Δημιουργία 3D Περιεχομένου Ι

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ0 1-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Σειρά εμφάνισης
4
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ 2025-26 | κ. ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εισάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές σε τεχνικές ανάπτυξης τρισδιάστατου ψηφιακού περιεχομένου που ξεκινούν από τον σχεδιασμό και την οπτική έρευυνα μέχρι την μοντελοποίηση, απόδοση χρωμάτων και υφών, απόδοση σκελετού σε περιπτώσεις που χρειάζεται και επιπλέον ιδιοτήτων μορφοποίησης (blendshapes). Επίσης, ανάλογα με τις διαφορετικές προσδοκώμενες χρήσεις των εν λόγω μοντέλων διερευνάται και η σχετική απαραίτητη βελτιστοποίηση (optimization) προκειμένου να καθίστανται διαθέσιμα για χρήση στις εκάστοτε εφαρμογές (gaming, animation filming, real time performance, etc.)
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες θα είναι σε θέση να:

  1. Προσχεδιάσουν και να προσεγγίσουν αισθητικά το υλικό που επιθυμούν να παράξουν στον τρισδιάστατο, ψηφιακό κόσμο.

  2. Μπορούν να διερευνήσουν τον βέλτιστο δρόμο ανάλογα με το πρόγραμμα επιλογής τους (3Ds Max, Blender, Zbrush, etc.) για την τρισδιάστατη απεικόνιση του επιθυμητού υλικού

  3. Αποδώσουν επιπλέον μορφικά χαρακτηριστικά, υλικά και υφές στο μοντέλο που έχουν παράξει

  4. Βελτιστοποιήσουν το μοντέλο ανάλογα με την μελλοντική εφαρμογή του.

  5. Δημιουργήσουν έναν ψηφιακό σκελετό (Rig) που να εξυπηρετεί την κίνηση του μοντέλου τους.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στη δημιουργία 3D περιεχομένου – Ανακοίνωση ατομικής εργασίας.
  2. Σχεδιασμός και οπτική έρευνα – από την ιδέα στο concept art, moodboards, references. Η έννοια της “Χάριτος” (Grace, Appeal)
  3. Αναδρομή σε έργα που ολοκληρώθηκαν με το λογισμικό ανάπτυξης 3D περιεχομένου ανοιχτού κώδικα Blender 3D κ.α.
  4. Μεθοδολογίες μοντελοποίησης (box modeling, sculpting, curve-based).
  5. Τοπολογία – edge loops, quads vs tris, low poly / high poly. UV Mapping – έννοια UVs, seams, unfold.
  6. Υλικά και υφές – diffuse, normal, roughness, metallic.
  7. Sculpting & Brushes – μορφολογική λεπτομέρεια και έκφραση.
  8. Rigging – bones, inverse kinematics.
  9. Blendshapes / Shape Keys – εκφράσεις και παραμορφώσεις.
  10. Optimization – polygon count, retopology, LOD.
  11. Εξαγωγή μοντέλων για διαφορετικές χρήσεις (games, animation, VR/AR).
  12. Case Studies – pipelines σε γνωστά έργα (π.χ. Stray, Love, Death & Robots).
  13. Παρουσιάσεις ατομικών εργασιών.

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Διερεύνηση λογισμικού σχετικού με την ανάπτυξη 3D περιεχομένου.
  2. Άσκηση εργαστηρίου, λεκτική και οπτική περιγραφή ενός αντικειμένου.
  3. Blender 3D: Μοντελοποίηση απλών αντικειμένων (π.χ. έπιπλο ή prop).
  4. Μοντελοποίηση οργανικού αντικειμένου (π.χ. φρούτο, ζώο, άνθρωπος).
  5. Δημιουργία UV maps σε βασικά μοντέλα.
  6. Εφαρμογή υλικών και δημιουργία απλών textures.
  7. Sculpting σε χαρακτήρα ή αντικείμενο.
  8. Rigging σε απλό αντικείμενο ή χαρακτήρα.
  9. Δημιουργία blendshapes (π.χ. πρόσωπο με διαφορετικές εκφράσεις).
  10. Retopology και optimization.
  11. Export workflows (FBX, OBJ, GLTF) και διασύνδεση με σχετικό λογισμικό (Unity, Godot, Unreal Engine).
  12. Ημιτελική παρουσίαση εργασιών.
  13. Παρουσίαση τελικών εργασιών / αξιολόγηση.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Ατομική εργασία εξαμήνου - 60%

  • Αξιολόγηση παρουσίας κατά την διάρκεια των διαλέξεων - 40%

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Χρήση διαφανειών, οπτικοακουστικών παραδειγμάτων, εργαστηριακές - πρακτικές ασκήσεις με σχετικό λογισμικό
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3012/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]