Κατεύθυνσης
Κατεύθυνσης
ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ 2025-26 | κα ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει τον ρόλο και τις δυνατότητες των παραστατικών τεχνών (όπως το θέατρο, ο χορός, η performance) ως παιδαγωγικά εργαλεία στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα εστιάζοντας στα στάδια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μέχρι και το Λύκειο. Μέσα από θεωρητική προσέγγιση και βιωματική μάθηση, οι φοιτητές/ριες διερευνούν τις βασικές εκπαιδευτικές θεωρίες, τις μετατοπίσεις από τη νεωτερικότητα στη μετανεωτερικότητα, τη σημασία των αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς και μεθόδους που αξιοποιούν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και τη νοηματοδότηση της κουλτούρας στη σχολική πράξη. Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις, εργαστήρια, ανάλυση κειμένων και παραδειγμάτων, με στόχο την κατανόηση και εφαρμογή των παραστατικών τεχνών στη διαθεματική και βιωματική διδασκαλία.
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:
Κατανοούν βασικές θεωρητικές αρχές της παιδαγωγικής και της εκπαιδευτικής έρευνας σε σχέση με τις παραστατικές τέχνες.
Αναγνωρίζουν τις σχέσεις μεταξύ τέχνης, κουλτούρας, και μαθησιακής διαδικασίας στο νεωτερικό και μετανεωτερικό σχολείο.
Αναλύουν παιδαγωγικές μεθόδους που αξιοποιούν τις παραστατικές τέχνες για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας.
Εφαρμόζουν τεχνικές διδασκαλίας με χρήση θεάτρου, δραματοποίησης και άλλων παραστατικών πρακτικών στη σχολική τάξη.
Συνδέουν διεπιστημονικά τις παραστατικές τέχνες με αναλυτικά προγράμματα, επιδιώκοντας την ενσωμάτωση της τέχνης ως εργαλείου μάθησης.
Οργανώνουν και σχεδιάζουν εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο την αισθητική αγωγή και τη βιωματική μάθηση.
Αξιολογούν παραδείγματα και πρακτικές εφαρμογές από το σύγχρονο σχολείο και τις παραστατικές τέχνες.
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)
Εισαγωγή στην παιδαγωγική θεωρία και έρευνα
Εννοιολογική προσέγγιση της διδασκαλίας
Η νεωτερική ταυτότητα της εκπαίδευσης
Μάθηση και διδασκαλία στη νεωτερικότητα
Μάθηση και διδασκαλία στη μετανεωτερικότητα
Εκπαιδευτικοί σκοποί και μαθησιακοί στόχοι
Μέθοδοι διδασκαλίας
Μαθησιακά στυλ, πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης & κουλτούρα
Εκπαιδευτική θεωρία και σημασία των αναλυτικών προγραμμάτων
Κοινότητες μάθησης και διδασκαλία των παραστατικών τεχνών
Η Τέχνη διδάσκει και διδάσκεται: Οργάνωση εκπαιδευτικού προγράμματος
Οι Παραστατικές Τέχνες στις διεπιστημονικές προσεγγίσεις
Πεδία εκπαιδευτικών εφαρμογών για τις Παραστατικές Τέχνες
🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)
Συζήτηση – Ανάλυση βασικών εννοιών
Μικρά βίντεο διδασκαλίας – Αναζήτηση στοιχείων/Συζήτηση
Παρουσίαση κειμένων & πρακτικών για τη νεωτερικότητα
Παρουσίαση κειμένων & πρακτικών για τη μετανεωτερικότητα
Συγκριτική παρουσίαση τεχνικών διδασκαλίας
Ασκήσεις στοχοθέτησης μαθήματος
Πρακτικά παραδείγματα μεθόδων διδασκαλίας
Παρουσίαση/Συζήτηση παραδειγμάτων (στυλ, νοημοσύνη, κουλτούρα)
Ανάγνωση – κατανόηση αναλυτικών προγραμμάτων. Παραδείγματα
Πρακτικές εφαρμογές διδασκαλίας παραστατικών τεχνών
Ασκήσεις οργάνωσης προγράμματος παραστατικών τεχνών
Παραδείγματα/ανάλυση διεπιστημονικών προσεγγίσεων
Παραγωγή και παρουσίαση εκπαιδευτικής εφαρμογής
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:
Με γραπτή εξέταση – ποσοστό βαθμού (20 %)
Με κατάθεση εργασίας – ποσοστό βαθμού (20 %)
Με παρουσίες (10 παρουσίες αναλογικά) (30%)
Με παρουσίαση στην τάξη (30%)
Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]
Φρυδάκη, Ε. (2009) Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Εκδ. Κριτική
Σέξτου Περσεφόνη (2023). Πρακτικές εφαρμογές θεάτρου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ΙΔΕΟΛΟΓΙΟ
Έξτρα Βιβλιογραφία
Ξωχέλλης Δ. Παναγιώτης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης, εκδ. Κυριακίδης
Γραμματάς Θ. (2014), Το θέατρο στην εκπαίδευση. Καλλιτεχνική έκφραση και παιδαγωγία, Αθήνα: Μπάμπαλης
Κλαδάκη Μ. (2019), Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη θεατρική αγωγή. Το παράδειγμα της Φινλανδίας, εκδ. Γρηγόρης
Κοντογιάννη Α. (2008), Μαύρη αγελάδα, Άσπρη αγελάδα, Αθήνα: Μοτίβο.