
Κατεύθυνσης
Κατεύθυνσης
🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα αυτό εισάγει τους φοιτητές σε σύγχρονες προσεγγίσεις χορογραφικής σύνθεσης και έρευνας στο χορό όπως προκύπτουν μέσα από τη σχέση τους με την τεχνολογία. Μέσα από ιστορική αναδρομή από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας, η εξέλιξη και χρήση της τεχνολογίας στο μοντέρνο και σύγχρονο χορό τοποθετούνται μέσα σε κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο. Μελετώνται παραδείγματα έργων, καλλιτεχνών και ομάδων χορού που πειραματίζονται με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και κάμερας, και σύγχρονες τάσεις στον πειραματισμό μεταξύ σύγχρονου χορού και τεχνολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε περιπτώσεις διαμεσικής και τηλεματικής περφόρμανς. Η πολύπλευρη συνεργασία του χορού με την τεχνολογία εξετάζεται στις διαφορετικές εκφάνσεις της με αναφορές στις διαδικασίες της καλλιτεχνικής δημιουργίας, της ανάδυσης νέων τεχνολογιών, της παραγωγής, της παρουσίασης, της καταγραφής και της αρχειοθέτης. Εξετάζονται παραδείγματα χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στην έρευνα για το χορό και μελετώνται βασικά ζητήματα που προσεγγίζουν οι νέες τάσεις, όπως της σύμπραξης χορού και τεχνολογίας στην προσέγγιση του χορού ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά. Τέλος, εξετάζεται η χρήση της τεχνολογίας στο χορό σε σχέση με έννοιες όπως η ενσωμάτωση (embodiment), η κιναισθησία, η συμμετοχικότητα και η οντολογία της τέχνης του χορού.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
Να αναγνωρίζει και να επεξεργάζεται προσεγγίσεις σύμπραξης μεταξύ σύγχρονης χορογραφικής σύνθεσης και τεχνολογίας
Να παρουσιάζει μια ενσώματη κατανόηση καλλιτεχνικών προσεγγίσεων του σώματος στο χορό και την επιτέλεση
Να αναγνωρίζει και να αναλύει παραδείγματα χρήσης της τεχνολογίας για την έρευνα στο χορό
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)
Εισαγωγή στο μάθημα
Βασικές αρχές σύγχρονης χορογραφικής σύνθεσης Ι
Βασικές αρχές σύγχρονης χορογραφικής σύνθεσης ΙΙ
Χορογραφική σύνθεση και Τεχνολογία - Μελέτη παραδειγμάτων
Σωματικότητα και Διαμεσική παράσταση I (Corporeality and Intermedial Performance)
Σωματικότητα και Διαμεσική παράσταση ΙI (Corporeality and Intermedial Performance ΙΙ)
Τηλεματική παράσταση ως μορφή επιτέλεσης και παιδαγωγικό εργαλείο
Εφαρμογές της Τεχνολογίας στην Έρευνα για το Χορό
Μελετώντας το χορό ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά μέσω της τεχνολογίας
Ψηφιακά αρχεία και Χρονολόγια στην Ιστορική Μελέτη του Χορού Ι
Διάδραση Ανθρώπου Υπολογιστή - Σωματικές προσεγγίσεις και Σχεδιασμός Νέων Τεχνολογιών
Ψηφιακά αρχεία και Χρονολόγια στην Ιστορική Μελέτη του Χορού ΙΙ
Πειραματισμός, Σχεδιασμός και Καθοδήγηση σε Projects Αξιολόγησης
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης:
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]
Adshead, J. (2007) Η Ανάλυση του Χορού. Εκδόσεις: Πασχαλίδης
Παπαλεξίου, Ε. (2022) Δημιουργικά αρχεία ως ζωντανά τοπία μνήμης στην ψηφιακή εποχή, Fagotto Books
Royce, A.P. (2005) Η Ανθρωπολογία του Χορού. Εκδόσεις Νήσος
Σαντοριναίος, Μ. κ.α. (2015). Από τις σύνθετες τεχνες στα υπερμέσα: Για τον καλλιτέχνη της ψηφιακής τέχνης. Kallipos
Έξτρα Βιβλιογραφία
Abram, D. (1996) The Spell of the Sensuous. New York: Vintage.
Broadhurst, S., and Machon, J. (2006) Performance and technology: Practices of virtual embodiment and interactivity, P. MacMillan.
Butterworth, J. And Wildschiut, L. (2017). Contemporary Choreography: A Critical Reader, 2nd edition. London: Routledge.
Cho, Y-S (2001) “Dance and the New Technology: Integrating Dance and the New technology for Live Performance”, The Korea Journal of Dance Documentation, pp123-140
De Spain, K. (2000) Dance and technology: A pas de deux for post-humans. Dance Research Journal. 32 (1), pp. 2-17.
De Spain, K. (2014) Landscape of the Now: A Topography of Movement Improvisation. New York: OUP USA
Dixon, S. (2007) Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance art and Installation. The MIT Press
Flatt, K. (2019) Choreography: Creating and Developing Dance for Performance, Crowood.
Hunter, C. (2015). Moving Sites: Investigating site-specific dance performance. Routledge.
Kaye, N. (2000). Site-Specific Art: Performance, Place and Documentation. Routledge.
Kozel, S. 1994. Spacemaking: Experience of a virtual body. Dance Theatre Journal. 11(3): pp.12-13, 31, 46-47.
Nelson, R. (2013). Practice as Research in Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. Palgrave Macmillan.
Olsen, A. (2014) The Place of Dance: A Somatic Guide to Dancing and Dance Making.Wesleyan University Press.
Popat, S. (2006) Invisible Connections, Routledge.
Reeve, S. (2011) Nine Ways of Seeing a Body. Triarchy Press.
Tufnell, M. & Crickmay, C. (2004) A Widening Field: Journeys in Body and Imagination, Alton:Dance Books.
Salter, C. (2010). Entangled: Technology and the Transformation of Performance. The MIT Press.