Ιστορία της Τέχνης

Κωδικός μαθήματος
01ΥΠΧ04
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Σειρά εμφάνισης
5
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες, τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τα διαφορετικά μέσα, τα κινήματα, τα ρεύματα, τις τεχνικές και τις τεχνοτροπίες στη Δυτική Τέχνη (μέσα 18ου αιώνα μέχρι τις αρχές του 1970), να εξασκεί την κριτική ικανότητα και να αναλύει το οπτικό υλικό, καθώς και να μελετήσει τη σχέση της καλλιτεχνικής παραγωγής με την ιστορική πραγματικότητα στην ευρεία της έννοια. 

 

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

 

  • Να αναγνωρίζουν τα βασικά καλλιτεχνικά ρεύματα της περιόδου από τα μέσα του 18ου αιώνα έως και τις αρχές του 1970, εντοπίζοντας τους κύριους εκπροσώπους, τις τεχνικές και την αισθητική τους.

     

  • Να συσχετίζουν το περιεχόμενο και τις μορφές των έργων τέχνης με το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο δημιουργήθηκαν, εξηγώντας πώς αυτό επηρέασε την καλλιτεχνική παραγωγή.

     

  • Να αναλύουν κριτικά το οπτικό υλικό διαφορετικών περιόδων, εντοπίζοντας χαρακτηριστικά, διαφοροποιήσεις και επιρροές μεταξύ των κινημάτων της τέχνης.

     

  • Να διατυπώνουν και να παρουσιάζουν με σαφήνεια και τεκμηρίωση τις προσωπικές τους ερμηνείες για έργα τέχνης, τόσο προφορικά όσο και γραπτά.

     

  • Να αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία και διαδικτυακές πηγές για την έρευνα και παρουσίαση έργων τέχνης, εμπλουτίζοντας την κριτική τους ματιά με πολυμεσικό περιεχόμενο.

     

  • Να αναπτύσσουν κριτική ανάλυση των έργων, και να εκπονούν σύντομες ερευνητικές εργασίες, αναπτύσσοντας ερευνητικές και συγγραφικές ικανότητες.

     

  • Να ασκούν κριτική και αυτοκριτική σκέψη, προάγοντας τη δημιουργικότητα, την ελεύθερη έκφραση και την αισθητική ευαισθησία τους.

     

  • Να ευαισθητοποιούνται σε ζητήματα πολυπολιτισμικότητας και κοινωνικών ταυτοτήτων, εντοπίζοντας τη σημασία της τέχνης για την ανάδειξη κοινωνικών ζητημάτων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στην Ιστορία της τέχνης. Οι θεωρίες της Μοντερνικότητας και του Μοντερνισμού (3 ώρες) 

  2. Από τον Ρομαντισμό στον Ρεαλισμό (2 ώρες)

  3. Ιμπρεσιονισμός, Μετα-ιμπρεσιονισμός και Συμβολισμός (2 ώρες)

  4. Ευρωπαϊκός Πρωτογονισμός (2 ώρες)

  5. Οι Φωβ, ο Εξπρεσιονισμός και η Νέα Αντικειμενικότητα (2 ώρες)

  6. Κυβισμός (2 ώρες)

  7. Φουτουρισμός, Νταντά, Σουρεαλισμός. (2 ώρες)

  8. Ρωσική και Σοβιετική πρωτοπορία: Κυβο-φουτουρισμός, σουπρεματισμός, κονστρουκτιβισμός (2 ώρες)

  9. Γερμανικός Μεσοπόλεμος Ι. Αρχιτεκτονική και design: το Bauhaus (2 ώρες)

  10. Γερμανικός Μεσοπόλεμος ΙΙ. Ο Κινηματογράφος στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης (2 ώρες)

  11. Αμερικανικός Μοντερνισμός: Ο Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός και η Pop Art (2 ώρες)

  12. Από τον Μοντερνισμό προς τον Μεταμοντερνισμό (2 ώρες)

  13. Επισκόπηση της ύλης. (3 ώρες)

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Ρομαντισμού μέχρι τον Ρεαλισμό 

  2. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Ιμπρεσιονισμού, του Μετα-ιμπρεσιονισμού και του Συμβολισμού.

  3. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Ευρωπαϊκού Πρωτογονισμού.

  4. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Φωβισμού, του Εξπρεσιονισμού και της Νέας Αντικειμενικότητας.

  5. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Κυβισμού.

  6. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Φουτουρισμού, του Νταντά και του Σουρεαλισμού.

  7. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο της Ρωσικής και Σοβιετικής πρωτοπορίας.

  8. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Γερμανικού Μεσοπολέμου, αρχιτεκτονική και design στο Bauhaus.

  9. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Γερμανικού Μεσοπολέμου, στον κινηματογράφο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

  10. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από την περίοδο του Αμερικανικού Μοντερνισμού: τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό και τη Pop Art

  11. Κριτική εξέταση έργων και κειμένων από τις απαρχές του Μεταμοντερνισμού.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Τρόπος αξιολόγησης Ι (30%)

    1. Γραπτή Εργασία και Δημόσια Παρουσίαση (δίδονται προδιαγραφές γραπτής εργασίας π.χ. έκταση, κριτήρια αξιολόγησης)

  • Τρόπος αξιολόγησης II (70%)

    1. Γραπτή τελική εξέταση

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.) Στα εργαστήρια αξιοποιούνται ψηφιακό οπτικό υλικό (π.χ. διαδικτυακές βάσεις μουσείων, Google Arts & Culture)

eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3371/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Αrgan, Carlo J. (2014) Η Μοντέρνα Τέχνη 1770-1970. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
  • Arnason H. (2005). H Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, φωτογραφία. Εκδόσεις Επίκεντρο

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Φ. Κοκαβέσης (μτφ.), Μ. Παπανικολάου (επιμ.), Αθήνα: Επίκεντρο
  • Γκραίη, Κ. 1987. Η Ρωσική Πρωτοπορία, Π. Ρηγοπούλου (μτφ.), Αθήνα: Υποδομή
  • Δασκαλοθανάσης, Ν. 2004. Ο Καλλιτέχνης ως Ιστορικό Υποκείμενο από τον 19ο στον 20ό αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα
  • Gombrich, E. 1998, Το Χρονικό της Τέχνης. Αθήνα: ΜΙΕΤ.
  • Συλλογικό έργο. 2010. Έννοιες της Μοντέρνας Τέχνης: Από τον Φωβισμό στον Μεταμοντερνισμό. Αθήνα: ΜΙΕΤ.
  • Bordwell, D., Thompson, K., & Smith, J. C. 2020. Film art: An introduction. New York: McGraw-Hill Education
  • Eisenman, S., & Crow, T. E. 2011. Nineteenth century art: A critical history. New York: Thames & Hudson Harrison, Ch., Wood, P. 2003. Art in theory, 1900-2000: an anthology of changing ideas. Malden, MA: Blackwell Publishing
  • Honour, H., & Fleming, J. 2018. A world history of art. London: Laurence King Publishing
  • Rosenblum, R., & Janson, H. W. 2004. Art of the nineteenth century: Painting and sculpture. London: Pearson Prentice Hall