Μεθοδολογία Ι: Εισαγωγικά στοιχεία για την Εκπόνηση Γραπτής Εργασίας

Κωδικός μαθήματος
PDA104
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Σειρά εμφάνισης
3
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/-τριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν βασικές αρχές και μηχανισμούς οργάνωσης ενός θεματικού υλικού, μετατροπής των πληροφοριών σε συνεκτικό κείμενο και παρουσίασής του. Η απλούστερη μορφή της διαδικασίας αυτής είναι μια εργασία μαθήματα. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να γνωρίζουν και να υλοποιούν μια εργασία στη βάση τεχνικών (τίτλος, δομή κειμένου, γραμματοσειρές, στοιχεία μαθήματος) και ποιοτικών στοιχείων (συλλογή και ταξινόμηση πληροφοριών, οργάνωση κειμένου και τρόποι συγγραφής, θεματικές ιδιαιτερότητες, τρόποι και μηχανισμοί παρουσίασης). Θα είναι σε θέση επίσης να οργανώνουν ένα απλό ερευνητικό πεδίο ορίζοντας το πλαίσιο, τις κατευθύνσεις και τα στάδια που θα ακολουθηθούν για την ολοκλήρωση της εργασίας. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/-τριες θα είναι σε θέση:

  • Να διαμορφώνουν κατάλληλες συνθήκες έρευνας

  • Να εφαρμόζουν βασικούς κανόνες οργάνωσης/αποδελτίωσης θεματικού υλικού

  • Να συνθέτουν ποικίλες πληροφορίες

  • Να αναλύουν το καταχωρημένο θεματικό υλικό

  • Να συγγράφουν ένα επιστημονικό κείμενο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. «Ερευνώ με μέθοδο». Ορισμοί και σημασία εννοιών «έρευνας» και «μεθοδολογίας».
  2. Θεματολογία. Αναζήτηση στοιχείων. Πρόταση τίτλου ή κατανόηση του. Περιεχόμενο εργασίας. Επεξήγηση / κατανόηση πλαισίου αναφοράς.
  3. Το πρόβλημα των πηγών άντλησης πληροφοριών. Γραπτές πηγές. Προφορικές πηγές. Διαδίκτυο. Διαδικασίες ελέγχου.
  4. Βήματα αναζήτησης, οργάνωσης και δόμησης περιεχομένου.
  5. Βασικοί κανόνες συγγραφής: σαφήνεια. τεκμηρίωση, αξιολόγηση πληροφοριών.
  6. Βασικοί κανόνες συγγραφής: επιχειρηματολογία, δομή.
  7. Δομή εργασίας. Λέξεις-κλειδιά. Περίληψη. Εισαγωγή. Κυρίως θέμα. Συμπεράσματα.
  8. Εργαλεία σύνθεσης κειμένου.
  9. Αξιολόγηση. Σύγκριση. Αντιπαράθεση. Κριτική. Ορισμός. Περιγραφή. Συζήτηση. Νέα αξιολόγηση. Τεκμηρίωση. Ερμηνεία. Ανάλυση.
  10. Εργαλεία επεξήγησης / συμπλήρωσης κειμένου. Παραπομπές. Συστήματα βιβλιογραφικών παραπομπών
  11. Στοιχεία συμπληρωματικής εσωτερικής διάρθρωσης κειμένου. Φωτογραφίες. Χάρτες. Πίνακες, κ.ά.
  12. Βασικοί κανόνες οργάνωσης του κειμένου.
  13. Διαδικασίες και τεχνικές παρουσίασης. Το powerpoint και οι κανόνες οργάνωσής του

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Παραδείγματα ερευνητικών εννοιών. Αναζήτηση εννοιών σε συγκεκριμένες έρευνες.
  2. Πρόταση τίτλου εργασίας και αναζήτηση/επεξήγηση ιδιαίτερων στοιχείων.
  3. Αναζήτηση και έλεγχος πληροφοριών σε διαφορετικές πηγές.
  4. Ασκήσεις αποδελτίωσης και οργάνωσης υλικού.
  5. Ασκήσεις συγγραφής - παρουσίαση
  6. Ασκήσεις συγγραφής – παρουσίαση
  7. Ασκήσεις οργάνωσης κειμένου
  8. Ασκήσεις οργάνωσης κειμένου
  9. Ασκήσεις-παρουσίαση: τεκμηρίωση, ανάλυση, ερμηνεία.
  10. Ασκήσεις στα είδη παραπομπών (συστήματα, τυπολογία, χρήση)
  11. Ασκήσεις αναζήτησης συμπληρωματικών στοιχείων και διαμόρφωσης παραρτημάτων
  12. Οργάνωση και παρουσίαση ppt.
  13. Επιμέρους διαδικασίες αναζήτησης θεματολογίας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 40% προφορική εξέταση
  • 60% γραπτή εργασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο και εξ αποστάσεως εκπαίδευση
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA104/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;, Ζαφειρόπουλος Κώστας, Εκδόσεις Κριτική
  • Ανδρεαδάκης & Βαμβούκας, Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας, Εκδόσεις Διάδραση

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Ιντζεσίλογλου, Γ.Ν. (2014). Κοινωνία και Νέα Τεχνολογία. Αθήνα: Σάκκουλα
  • Bell, J. (1997). Μεθοδολογικός Σχεδιασμός Παιδαγωγικής και Κοινωνικής Έρευνας. Αθήνα: Gutenberg
  • Gray, E.D. (2018), Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο, Αθήνα: Τζιόλα.
  • Gastel, B. & Day, R.A. (2016). How to Write and Publisha Scientific Paper (8th edition). Santa Barbara: Greenwood.
  • Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
  • Ρόμπινς, Κ. & Ουέμστερ, Φ. (2002). Η εποχή του τεχνοπολιτισμού. Αθήνα: Καστανιώτης